Wat vooraf ging in GTST

GTST-analyse: De vijf gemiste kansen van seizoen 30

GTST besloot zichzelf in seizoen 30 opnieuw uit te vinden. Alles moest anders, maar niet alle beslissingen waren even geslaagd. Een analyse van de missers.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders en na een seizoen waarin de botte bijl niet werd gespaard zijn de nodige splinters te betreuren. Op deze punten sloegen de makers van GTST de plank mis.

5) Laura had geen fluit te doen

Ook dit seizoen speelde Laura Selmhorst vooral een bijrol. Dat blijft jammer, want de soapveteraan kan zoveel meer dan streng kijken en glazen afdrogen op de achtergrond. Zeker met ’t oog op het naderende jubileum verdiende Jette van der Meij weer een grote, sappige verhaallijn waar ze zich volledig in kon vastbijten.

Even leek het halverwege dit seizoen goed te komen met de comeback van Laura’s pleegzoon Julian en zijn gezinnetje. Laura vormde een band met de kinderen en kon het ook uitstekend vinden met opa Henk, maar tot nu toe hebben die contacten tot weinig meer geleid dan wat bezorgde blikken en bemoedigende gesprekjes.

Laura’s rol mag dan relatief klein zijn, haar aanwezigheid geeft GTST een onmisbare herkenbaarheid en continuiteit. Het personage is de waterdrager van de soap en weet alleen al dankzij haar goedbedoelde bemoeizucht moeiteloos andermans verhaallijnen al te stuwen. Zo koppelde ze ongemerkt Ilyas en Jojo en is ze onmisbaar voor het reilen en zeilen in De Koning. Alleen die momenten bewijzen al dat Laura nog altijd van levensbelang is voor de serie.

4) De dood van Eva

Janines borstkankerdiagnose was een van de belangrijkste verhaallijnen van seizoen 30. In de beginfase van haar behandeling leerde ze lotgenoot Eva Sas (Sandra Mattie) kennen. Deze sarcastische, levenslustige vrouw bleek een welkome steun en toeverlaat en schokte menig Meerdijker door zich voor te stellen als ‘Janines kankervriendin’.

Eva was onmisbaar. Dankzij haar voelde Janine zich begrepen, leerde ze juist nu te genieten van het leven én dat ze ook de waarheid van haar situatie moest onderkennen: ziek zijn ís enorm zwaar en heftig. Een memorabel moment was de onthulling dat Eva kaal was. Een shock voor Janine die haar voorland zag en een eerste hint dat haar vriendin zich sterker voordeed dan ze was. Niet lang daarna bleek Eva uitbehandeld en ging het snel bergafwaarts.

Eva stierf uiteindelijk moederziel alleen op de bank in huize Sanders. Een tragisch en onverdiend einde voor zo'n karakteristiek personage met potentie. Dat Eva zou sterven voelde iedere soapkijker op z’n klompen aan, maar Eva’s dood zou veel meer impact hebben gehad als ze pas ná de schoonverklaring van Janine was bezweken. Dan zou haar sterven een krachtige herinnering zijn aan het feit dat kanker niemand ongeschonden laat, zelfs als je ‘gewonnen’ lijkt te hebben. Niet optimistisch, wel pijnlijk en heel erg waar: net als Eva.

3) De vertrutting van Shanti

Bertrie Wierenga viel in seizoen 29 direct op toen ze haar debuut maakte als Shanti Vening, een volkse nagelstyliste met lekker veel blingbling en een half safaripark aan dierenprintjes in haar kledingkast. Shanti oogde in eerste instantie een tikje ordinair, maar ze bleek zo ontwapenend eerlijk en enthousiast dat ze snel uitgroeide tot publiekslieveling.

Shanti’s outfits en minstens zo uitgesproken persoonlijkheid zorgden voor lekker veel reuring in het soapdorp. Haar romance met Anton en de vechtpartijtjes met Linda waren hilarische hoogtepunten van seizoen 29. Shanti was speels, spannend, uitdagend en wist te verrassen met haar diepgang. Van de onthulling van haar laaggeletterdheid tot droevige miskraam, ze bleek een rijk en diepgaand personage.

Helaas had de restyling van seizoen 30 ingrijpende gevolgen voor Shanti. Ineens maakte haar Hotter than my daughter-kleding plaats voor degelijke, best wel burgerlijke outfits. Zeker na het vertrek van haar moeder werden Shanti’s verhaallijnen heel erg huisje-boompje-beestje. Nu ze met Rik is bakkeleit het stel over samenwonen, de inrichting, kastruimte, voetbal kijken en nesteldrang voor een eventuele baby. Het is burgerlijkheid troef. Volgens Bertrie leren we nu pas de echte Shanti kennen en was dat ‘stoere wijf’ vooral een act. Maar dat kunstje had best nog wel wat langer mogen duren.

 

2) Amirs marathon marteling

Wat best wat minder lang had mogen duren is de lijdensweg van Amir. Hij ontvluchtte Afghanistan op zoek naar een beter leven, maar loopt in Meerdijk 't ene trauma na het ander op. Dit seizoen begon al dramatisch toen hij slachtoffer werd van zinloos geweld en half lamgeslagen zijn leven weer moest oppikken.

Amir was angstig en voelde zich doelloos: door zijn deels verlamde hand kon hij zijn werk als arts niet meer uitvoeren. Hij raakte depressief, had een blauwe maandag een gokverslaving en zat zichzelf ernstig in de weg. Dat Sjors totaal geen oog leek te hebben voor de problemen en wensen van haar man, maakte de boel alleen maar vervelender.

Dat was pas het begin van de ellende: toen zijn aanvaller zich doodreed, besloot Amir dat hij zich moest ontfermen over zijn tienerzoon Bobby (Rein van Duivenboden). Iedereen zag dat de jongen niet te vertrouwen was, maar Amir bleef tot ieders verbijstering blind achter hem staan.

Dit leidde tot het zoveelste, slepende conflict tussen hem en Sjors en betekende zelfs de doodsteek van hun huwelijk. Even leek hij een nieuw leven als happy single te omarmen en rommelde hij vrolijk aan met nieuwkomer Amelie. Lang duurde die blijdschap niet, de seizoensfinale zorgde ervoor dat Amir zich weer over hele nieuwe zaken schuldig kan voelen. Mag het een onsje minder?

1) Puck Odolph-wie?

Ze had dé ster van dit seizoen moeten worden: Annefleur van den Berg werd nog voor de zomerstop van 2019 groots aangekondigd als Puck Odolphy, de nieuwe aanwinst die de boel eens flink op stelten zou gaan zetten.

Alles lag klaar om Puck dé sterspeler van seizoen 30 te maken. Ze kreeg zelfs de hoofdrol in de Instagram spin-off van de soap voordat ze haar opwachting maakte in de serie. Haar personage begon met een sterke motivatie: Puck had er als oude studievriendin van Nina alles voor over om óók naam te maken in de modewereld.

Maar de uitwerking liet sterk te wensen over. De schrijvers probeerden van alles: Puck als onderdeel van een liefdesdriehoek met Nina en Daan, Puck als zakenrivaal van Nina met gestolen ontwerpen, Puck als wanhopige bijna dakloze… Het kon niet op. Maar niets leek te werken of echt bij haar te passen. Door al die valse starts kwam Puck als personage niet uit de verf. Er was geen houvast waardoor ze al snel overbodig overkwam. Haar chronische gelieg en bedrieg maakte Puck ook nog eens verre van sympathiek.

Op den duur leken zelfs de schrijvers haar wekenlang te vergeten en kwam ze vooral opdraven als er mensen nodig waren voor groepscenes. Uiteindelijk verdween ze letterlijk en figuurlijk als een dief in de nacht.

Meer over:

Reageren